Monday, November 24, 2008

Jalan-jalan cari Ikan: Arbroath

Jalan-jalan diteruskan ke Arbroath. First sekali singgah kat kedai jual ikan Spink. Ingatkan macam pasar kat Mesia...kat sini ikannya dah bersih, filleted, smoked dan tak ada ikan yang sekor-sekor. Sudahnya kami ber-sightseeing la...dalam pada tu beli la jugak smoked haddock..sedap rupanya...patutla famous.

Aidil in front of Spink fish monger


Arbroath ni bandar yang penting dari segi sejarah Scotland. Disinilah Declaration of Arbroath was drafted and declared. Apa-apa pun no doubt it is a beautiful place to visit.

Aidil and Fizzy on top of historic hill of Arbroath

Arboarth ni adalah historic town of Scotland. Ada banyak bangunan lama bersejarah kat sini. Tapi tak la pegi melawat bangunan-bangunan tu, sebabnya dah nak gelap...tapi sempat jugak melawat harbour. Banyak bot-bot nelayan dan yang penting, bersih dan tak bau ikan walaupun disini adalah tempat nelayan berlabuh...kalau kat tempat kita...kena tutup hidung la jawapnyer..


Arborth Harbour

Sebelum bertolak balik ke Dundee, kami sempat juga la jalan-jalan kat pekan Arbroath ni..tak besar, High street nya pun pendek jer...yang banyak kat sini adalah kedai jual ikan....memang mai nak beli ikan pun....begitulah kisahnya jalan-jalan cari ikan.....


No comments: